Co jest przyczyną przebarwień zębów?

Jak wzmocnić szkliwo zębów?
5 listopada 2019
Czy próchnicy można zapobiec?
19 listopada 2019

Przebarwienia na zębach to problem bardzo powszechny. Nic więc dziwnego, że zabiegi wybielania zębów są tak popularne, każdy przecież chce mieć białe zęby i cieszyć się pięknym uśmiechem. Warto jednak zastanowić się nad tym, skąd się biorą przebarwienia i czy można ich uniknąć?

Przebarwienie to zmiana barwy lub odcienia jakiegoś fragmentu bądź całości zęba. Kiedy chcemy poznać przyczynę przebarwienia, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy przebarwienie to obejmuje wszystkie żeby czy może tylko jest miejscowe. Jeżeli odbarwione są wszystkie zęby, należy rozważyć dietę oraz skutki uboczne przyjmowanych leków. Jeśli jednak odbarwienie tyczy się jednego tylko zęba bądź jego fragmentu, przyczyna jest prawdopodobnie miejscowa.

Kiedy zauważone przebarwienie ma biały kolor, być może jest konsekwencją przebytego wcześniej urazu, który miał miejsce, kiedy tworzyło się szkliwo. Zdarza się, że białe przebarwienie występuje w przypadku pierwotnej próchnicy. Ciekawe jest to, że białe odbarwienie na zębach nierzadko zwiastuje nadczynność tarczycy.

Kiedy przebarwienia mają żółty kolor, rozważyć należy próchnicę, ale także warto zbadać się pod kątem niedoborów pokarmowych. Korzystne byłoby wykonanie badania krwi, które wykaże niedobór jakiegokolwiek ze składników. Zęby żółkną również z wiekiem i jest proces absolutnie naturalny i nieunikniony.

Odbarwienia występują często jako swego rodzaju powikłania po leczeniu, np. po leczeniu kanałowym zęba. Do jego przeprowadzenia używa się tlenek cynku z fenolem, który powoduje widoczne pomarańczowe odbarwienia na zębach.
Najczęstszymi przebarwieniami, które zauważamy na naszych zębach są jednak przebarwienia powstałe na wskutek spożywania konkretnych pokarmów, które posiadają dużą ilość barwników. Do produktów tych należy oczywiście kawa, herbata, czerwone wino, ale także coca-cola. Bardzo niekorzystnie na kolor i odcień zębów wpływa także palenie papierosów. Dym papierosowy powoduje żółknięcie bądź szarzenie zębów, jest to niemal znakiem rozpoznawczym każdego palacza.

Skuteczne leczenie kanałowe bez bólu.