Czy próchnicy można zapobiec?

Co jest przyczyną przebarwień zębów?
12 listopada 2019
Czym jest resekcja korzenia zębowego?
26 listopada 2019

Próchnica jest problemem niezwykle powszechnym. Niemal każdy z nas ma z nią do czynienia. Objawia się najczęściej dopiero wtedy, kiedy jest na tyle zaawansowana, że pojawia się mocny ból. Wówczas już zazwyczaj za późno jest na profilaktykę, konieczne jest specjalistyczne leczenie stomatologiczne. Zastanówmy się, czy próchnicy można zapobiec?

Próchnica to nic innego jak namnożone bakterie, które najpierw mają postać płytki nazębnej, później kamienia nazębnego. Okazuje się, że zwyczajna, ale dokładna i sumienna higiena może nas uchronić od powstawania próchnicy. Nie jesteśmy na nią skazani, nie musimy jej mieć. W większości przypadków to od nas zależy w jakiej kondycji są nasze zęby i czy próchnica pojawi się w naszej jamie ustnej czy też nie.

Warto podkreślić, że próchnica może pojawić się na skutek niedoczyszczenia przestrzeni pomiędzy zębami, czyli tzw. przestrzeni międzyzębowych. To właśnie tam gromadzi się sporo resztek pokarmowych, które są wręcz niemożliwe do usunięcia zwyczajna szczoteczką do zębów. Konieczne jest nitkowanie specjalną nicią dentystyczną, o czym wciąż wielu z nas zapomina. Zastosowanie zwykłej szczoteczki do zębów to zbyt mało, by uniknąć próchnicy. Specjaliści zalecają połączenie szczoteczki do zębów z nicią dentystyczną i płukankami antybakteryjnymi. Taki zestaw pozwala na dokładne oczyszczenie powierzchni zębowych i wszystkich zakamarków jamy ustnej. W ten sposób niemal uniemożliwiamy pojawienie się próchnicy z naszego powodu.

Próchnica występuje jednak nie tylko jako nasze zaniedbanie, ale także jako podatność genetyczna. Niektóre osoby są wręcz genetycznie narażone na jej wystąpienie, ich zęby są po prostu słabsze i bardziej podatne, więc troska o nich powinna być jeszcze większa. Świetnym sposobem na uchronienie zębów przed bakteriami jest fluoryzacja. Jest to zabieg zupełnie bezbolesny, beinwazyjny i szybki, a polega na nałożeniu na zęby specjalnego żelu zawierającego fluor. Chroni on nasze szkliwo i zęby przed uszkodzeniami, bakteriami, a także próchnicą.

Periodontolog w gabinecie Steczko