Czym jest resekcja korzenia zębowego?

Czy próchnicy można zapobiec?
19 listopada 2019
Nowoczesne leczenie kanałowe
5 grudnia 2019

Resekcja korzenia zębowego – już sama nazwa tego zabiegu brzmi zatrważająco. W rzeczywistości jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Na czym polega ten zabieg i kiedy jest przeprowadzany?

Zabieg resekcji korzenia zębowego jest zabiegiem chirurgicznym, a w zasadzie mikrochirurgicznym. Wymaga niesamowitej precyzji chirurga stomatologicznego. Polega na usunięciu wierzchołka korzenia zębowego i wypełnieniu miejsca po nim specjalnym materiałem. Brzmi strasznie, w rzeczywistości jednak nie jest to zabieg bolesny. Zalecany jest szczególnie w przypadku bardzo zaawansowanych chorób dziąseł, których nie da się wyleczyć w inny sposób. Resekcję przeprowadza się także w przypadku, kiedy korzeń zęba pęka. Ma to miejsce zwykle w przypadku wielokorzeniowych zębów, które były już leczone kanałowo.

Zabieg resekcji korzenia zębowego jest przeprowadzany w znieczuleniu, nie powoduje więc doznań bólowych. Po podaniu znieczulenia i rozpoczęciu jego działania, chirurg stomatologiczny rozcina dziąsło, wycina „okienko kostne” i przechodzi do resekcji właściwej. Wszystkie fragmenty wierzchołka korzenia, które zostały zmienione chorobowo muszą zostać usunięte. Kiedy to się stanie, kanał korzeniowy i otwór, który pozostał po wyciętym fragmencie korzenia zostaje wypełniony i uszczelniony. Następnie rana zostaje zaszyta, a szwy wyciąga się po tygodniu.

Resekcja korzenia zębowego zazwyczaj przeprowadzana jest w przypadku niepowodzenia leczenia kanałowego, szczególnie, jeśli jego powikłaniem jest stan zapalny. Podobnie, gdy powikłania wystąpią po leczeniu zębów, które odbudowywane były protetycznie. W szczególnych przypadkach zdarza się, że ząb samoistnie obumiera. Wówczas także przeprowadza się resekcję korzenia.

Kiedy natomiast z resekcji wierzchołka korzenia zębowego należy zrezygnować? Na pewno wtedy, kiedy wielkość zmienionych chorobowo zmian przekracza 1/3 części zęba przy wierzchołku. Wówczas resekcja z pewnością nie byłaby skuteczna. Przeciwwskazaniem do zabiegu jest także ciąża, głównie ze względu na konieczność podania znieczulenia. Resekcji unika się także u pacjentów z nadciśnieniem, cukrzycą i chorobami tarczycy, a także w sytuacji, gdy kość otaczająca zęba obumarła.

Implanty zębowe w gabinecie dentystycznym Steczko