Jak wzmocnić szkliwo zębów?

Przyczyny bólu żuchwy
26 października 2019
Co jest przyczyną przebarwień zębów?
12 listopada 2019

Szkliwo zębów jest najtwardszą, najmocniejszą tkanką w całym naszym organizmie. To prawda, jednak nie oznacza to, że jest niezniszczalne. Przeciwnie, codzienna eksploatacja przy jedzeniu powoduje jego ścieranie, pękanie i drobne mikrouszkodzenia, które choć niewidoczne gołym okiem, mogą powodować nieprzyjemną nadwrażliwość. Szkliwo jest dla zęba ochroną zarówno przed bakteriami, różnymi mechanicznymi i termicznymi czynnikami, jak i przed uszkodzeniami mechanicznymi. Naturalne jest, że z czasem szkliwo, choć tak twarde, ulegnie starciu. Na szczęście potrafi się ono odbudować, o ile tylko zapewnimy mu do tego odpowiednie warunki.

Przede wszystkim, najważniejszym czynnikiem szybkiej i sprawnej odbudowy szkliwa jest higiena. Moglibyśmy powiedzieć, że to przecież oczywiste, wciąż jednak zaniedbujemy tę najprostszą kwestię. Warto stosować pastę do zębów z fluorem, który jeszcze mocniej uodparnia nasze szkliwo i wzmacnia jego remineralizację.

Szczotkując zęby warto zwrócić uwagę na miękkość włosia szczoteczki. Twarde włosie może niszczyć szkliwo, miękkie włosie jest zdecydowanie lepsze dla kondycji naszych zębów. Nie do końca bezpieczne dla naszych zębów są także pasty wybielające z drobnymi mikrokryształkami. Działają one na zasadzie papieru ściernego, ścierając osad i przebarwienia, ale także szkliwo. To właśnie pierwszy krok do nadwrażliwości.

Niezwykle ważnym warunkiem zdrowych zębów i mocnego szkliwa są częste wizyty u stomatologa. Tylko dentysta jest w stanie szybko zdiagnozować początki próchnicy czy innej choroby zębów i wdrożyć szybkie leczenie. Czas nie działa tutaj na nasza korzyść, a każda zwłoka doda nam tylko bólu i nieprzyjemnych doznań.

Nasze szkliwo bardzo nie lubi kwaśnych owoców. Kwas rozpuszcza szkliwo, powodując mikrourazy i ubytki. Jeśli tuż po zjedzeniu kwaśnych produktów wyszczotkujemy zęby, szkliwo zostanie mocno uszkodzone, a objawi się to dotkliwą nadwrażliwością. Warto więc po spożyciu cytrusów czy innych kwaśnych produktów odczekać choć 30 min zanim umyjemy zęby. W tym czasie pH w jamie ustnej powinno się już unormować, a szczotkowanie nie uszkodzi wystawionego na próbę szkliwa.

Dobry periodontolog w Krakowie – gabinet Steczko.