Nowoczesne leczenie kanałowe

Czym jest resekcja korzenia zębowego?
26 listopada 2019
Dieta dobra dla zębów
12 grudnia 2019

Leczenie kanałowe polega na usunięciu zainfekowanej tkanki z systemu korzeniowego zęba i szczelnym wypełnieniu tych przestrzeni materiałem biokompatybilnym. Zabieg ten jest ostatnią szansą wyleczenia zęba przed jego usunięciem. Jeśli leczenie kanałowe nie przynosi pozytywnego skutku, konieczne jest jego usunięcie. Jak przebiega leczenie kanałowe i czy jest się czego obawiać?

Podczas pierwszej wizyty dentysta przeprowadza diagnostykę chorego zęba. Obejmuje ona badanie wewnątrzustne (testy na opukiwanie i temperaturę) oraz radiologiczne. Tomografia komputerowa jest niezwykle czułym badaniem pozwalającym na wykrycie źródła infekcji oraz zlokalizowanie dodatkowych kanałów.

Nowoczesne gabinety stomatologiczne mają do dyspozycji sprzęt o wysokim standardzie. Są to: mikroskop o dużej rozdzielczości gwarantujący wysokie powiększenie, dzięki czemu lekarz lepiej widzi pole zabiegowe; laser umożliwiający skuteczną dezynfekcję systemu kanałów; rotujące systemy narzędzi niklowo-tytanowych do opracowywania kanałów; urządzenia do pomiaru długości kanałów podczas pracy, co redukuje ilość wykonywanych zdjęć rentgenowskich.

Standardowo leczenie kanałowe przeprowadzane jest przy użyciu lateksowej membrany, czyli koferdamu, który zapewnia optymalny widok pola pracy, izoluje leczony ząb od śliny, a pacjenta chroni przed środkami stosowanymi do dezynfekcji kanałów.

Zainfekowane kanały zostają dokładnie oczyszczone, a następnie wypełnione specjalnym środkiem wypełniającym. Następnie korona zęba zostaje odbudowana. Leczenie kanałowe dawniej trwało co najmniej kilka wizyt i wcale nie tak oczywiste było, że przyniesienie dobre efekty. Dzisiaj jednak technika stomatologiczna jest tak wysoce rozwinięta, że możliwe jest przeprowadzenie leczenia kanałowego od początku do końca podczas jednej wizyty. Pozwala nam to na zaoszczędzenie czasu i nerwów.

Leczenie kanałowe naprawdę nie jest zabiegiem bolesnym. Kiedyś rzeczywiście, wiązało się z odczuciami bólowymi, dzisiaj jednak jedyne, co może odczuwać pacjent to drobny dyskomfort. Nie powinien być on powodem, dla którego zrezygnujemy z leczenia kanałowego, sądząc, że lepiej będzie po prostu usunąć zęba. W każdym przypadku, gdy tylko jest cień nadziei na uratowanie zęba, warto o niego walczyć, bo zęby są najcenniejszym skarbem, który doceniamy dopiero, kiedy je tracimy.