Przyczyny bólu żuchwy

Próchnica nie będzie czekać
19 października 2019
Jak wzmocnić szkliwo zębów?
5 listopada 2019

Ból żuchwy to bardzo nieprzyjemna dolegliwość. Może mieć ona związek nie tylko z chorobami stomatologicznymi, ale także może wskazywać na schorzenia reumatyczne czy neurologiczne. Mało kto wie, że ból żuchwy w niektórych przypadkach wskazuje nawet na problemy z sercem i układem krążenia. Kiedy powinniśmy zgłosić się do lekarza i sprawdzić przyczynę tego dotkliwego bólu?

Ból żuchwy nie jest problemem, z którym stykalibyśmy się tak często, jak z problemem bólu zęba czy próchnicy, dlatego każdy przypadek wydaje nam się czym, co powinno wzbudzić nasz niepokój. Aby zrozumieć przyczynę bólu żuchwy, konieczne jest dokładne określenie, czym właściwie ta żuchwa jest i gdzie dokładnie się znajduje. Żuchwa jest kością, która otacza całą naszą twarz. Jest połączona z czaszką poniżej uszu za pomocą stawów skroniowo- żuchwowych. Główną, centralną częścią żuchwy jest broda, czyli jej trzon. Ból żuchwy nierzadko związany jest z obiciem tej kości np. w wyniku nieszczęśliwego wypadku. W takich przypadkach zdarzają się też złamania żuchwy, pięknienia, a także wybicia. Jeśli do tego dojdzie, bardzo łatwo zauważymy opuchliznę, ból, niemożność szerokiego otwarcia ust, mówienia czy nawet jedzenia.

Ból żuchwy nierzadko jednak zdarza się nawet, kiedy nie ulegliśmy żadnemu nieszczęśliwemu wypadkowi. Jedną z jego przyczyn jest tzw. zespół bolesnego stawu skroniowo-żuchwowego, czyli Zespół Costena. Chory zauważa nieprzyjemne przeskakiwanie żuchwy, wysuwanie się jej do przodu. Mogą pojawić się dziwne trzaski i zgrzytanie. Najczęściej przyczyna takiego stanu rzeczy są problemy ortodontyczne, które nie zostały skorygowane w odpowiednim czasie w dzieciństwie czy w młodości, a po latach dają o sobie znać właśnie w taki sposób.

Ból żuchwy wiąże się także nierzadko ze szczękościskiem, który uniemożliwia pełne otwarcie ust i mówienie. Szczękościsk może mieć „błahą” przyczynę, jaką jest np. nadmierny stres, nierzadko jednak ma ścisły związek z rozwijającą się poważniejszą chorobą, w tym z chorobą nowotworową, konieczna jest więc natychmiastowa wizyta u lekarza.

Poznaj ofertą usług stomatologicznych w gabinet dentystycznym Steczko Kraków.