Przyczyny i objawy nadwrażliwości zębów

Wady i zalety żucia gumy
19 marca 2019
Bezbolesne usuwanie zębów
5 kwietnia 2019

Nadwrażliwość zębów jest niczym innym jak nieprzyjemnym bólem związanym z uszkodzeniem i demineralizacją szkliwa, które przestaje spełniać swoją rolę, jaką jest zabezpieczanie zębiny przed czynnikami zewnętrznymi.

Przyczyną takiego stanu może być wada zgryzu lub nieprawidłowe nawyki utrzymywania, lub dbania o higienę jamy ustnej, bruksizm, bądź dieta bogata w cytrusy, napoje gazowane oraz słodycze. Innym powodem nadwrażliwości zębów może być nieprawidłowe szczotkowanie poprzez zbyt mocne dociskanie szczoteczki do zębów czy stosowanie pasty wybielającej, która szkodzi na szkliwo, poprzez jego ścieranie. Ponadto, pojawienie się takiego stanu może nastąpić w wyniku zapaleń dziąseł czy chorób przyzębia.

Nadwrażliwość zębów często objawia się poprzez ostry i uporczywy ból podczas jedzenia i picia zimnych, ciepłych, słodkich czy kwaśnych napojów i potraw. Ból pojawia się także podczas dotykania wrażliwych zębów, a w skrajnych przypadkach nawet oddychania na świeżym powietrzu, kiedy to zimne powietrze dostaje się do jamy ustnej.

W celu złagodzenia uporczywych objawów należy zaopatrzyć się w specjalistyczną pastę bogatą we fluorek oraz potas, unikać tych o działaniu wybielającym, a także zmienić szczoteczkę na bardziej miękką, która będzie delikatniejsza dla zębów. Istotne jest także unikanie mycia zębów bezpośrednio po spożyciu posiłków. Stosowanie nici dentystycznych pozwoli oczyścić przestrzeń międzyzębową, natomiast płyn do płukania jamy ustnej może przyczynić się do zmniejszenia nadwrażliwości zębów, dlatego warto zacząć go stosować.

Nadwrażliwość zębów jest uporczywym problemem, z którym boryka się wiele osób. Stan ten potrafi skutecznie zniszczyć radość związaną z jedzeniem posiłków czy piciem napojów, dlatego warto zawczasu zapobiec jego wystąpieniu poprzez zmianę pasty oraz dostosowanie szczoteczki do potrzeb swoich zębów. Unikanie spożywania twardych i ostrych w swoim kształcie potraw również może pomóc w walce z nadwrażliwością zębów. Warto z tym problemem udać się również do stomatologa.