Recesja dziąseł – co możemy zrobić?

Dieta dobra dla zębów
12 grudnia 2019
Nawyki szkodliwe dla zębów
26 grudnia 2019

Recesja dziąseł jest bardzo poważnym stanem, którego zazwyczaj nie da się cofnąć. Jeżeli recesja jest wynikiem zapalenia przyzębia, nie uda nam się tego procesu cofnąć, ale możemy starać go zatrzymać.

Kiedy zęby odsuwają się od dziąseł, korzeń zęby zostaje odsłonięty. Objawia się to nieprzyjemna nadwrażliwością zębów, której nie sposób jest nie zauważyć. W naszym odczuciu może pojawić się wrażenie, że zęby są dłuższe, a w miejscu, gdzie dziąsło styka się z zębem możemy odczuwać uszczerbanie się zęba. To wszystko świadczy o tym, że proces recesji już się zaczął. Niestety, te objawy często są bagatelizowane lub interpretowane w niewłaściwy sposób, co utrudnia i przedłuża późniejsze leczenie.

Wiele osób zastanawia się, skąd właściwie bierze się recesja dziąseł. Istnieje co najmniej kilka czynników, które mogą wpłynąć na jej wystąpienie. Jednym z nich jest zbyt mocne i intensywne szczotkowanie zębów. w jego wyniku szkliwo zostaje uszkodzone, co prowadzi do recesji. Innym jej powodem jest brak regularnej higieny jamy ustnej, bruksizm, palenie papierosów, a także zapalenie przyzębia, szczególnie, jeśli nie jest od razu leczone.

Recesji nie można cofnąć, ale można ją zatrzymać i jej zapobiegać. Ważne jest regularne usuwanie kamienia nazębnego. Stomatolog może zalecić wykonanie wygładzania powierzchni korzeni. Takie zabiegi zapobiegną recesji, a jeżeli ta już się pojawiła, z pewnością ją zatrzymają.

Po leczeniu recesji dziąsła mogą być tkliwe, zaczerwienione i nabrzmiałe. Może okazać się także, że konieczne będzie leczenie chirurgiczne, a nawet przeszczep dziąsła. Zabieg ten polega na przeszczepieniu tkanki z podniebienia i tkanek około dziąsła do zmienionej chorobowo tkanki dziąsłowej. Jest to zabieg skomplikowany, ale wysoce skuteczny i przynoszący dobre efekty w większości przypadków.

Recesja dziąseł jest stanem, który musi być leczony, nie możemy go bagatelizować. Dzisiejsza technika stomatologiczna, pozwala na skuteczne jego wyleczenie.